söndag 18 mars 2012

Stinas uppgift - Visa hur larmets ljud ser ut!

Stinas uppgift
Aktivitet
Jag valde att introducera ett material att konstruera med som ingår i det projektet vi jobbar med. Hönsnät, piprensare, garn och elkablar. Barnen är 2,5-3 år gamla. Som jag skrivit om tidigare jobbar vi med barnens teorier, känslor och berättelser om larm. En vecka tidigare gick larmet en gång till på förskolan och barnen fick ytterligare en ”larmupplevelse”. Tidigare har vi jobbat med det muntliga berättandet, teckna med tusch och blyerts och måla med flytande täckfärg. Nu är vi nyfikna på hur barnen kan konstruera deras upplevelse av larmets ljud. Utmaningen till barnen var:
Visa hur larmets ljud ser ut!

Dokumentation
Alla barn valde piprensare. Stoppar in det i ett hål i hönsnätet som är uppsatt på en klädstång. Ett barn snurrar piprensaren så att den fastnar. Ett annat barn lägger in piprensaren så att den hänger och balanserar.

Jag upprepar frågan ”visa hur larmets ljud ser ut”. ”Så här” säger L när hon snurrar på piprensaren. De börjar använda elkablarna. L frågar ”Kan du hjälpa mig att knyta”. Jag svarar att hon kan fortsätta att snurra och försöka göra en knut. Efter en stund lyckas hon! ”Jag ska berätta för mamma”


K sätter dit en piprensare och säger ”Titta”. Detta upprepar han flera gånger. Två barn står vid varsin ende på klädsången och snurrar fast piprensare och elkablar. Ett barn väljer att använda garn. E säger ”behöver lim”. Hämtar limstift och limmar på piprensarna. Alla barn börjar använda limstift. Efter 45 min säger barnen att de är klara och vi avslutar aktiviteten.

Reflektion
Barnen börjar med piprensare som de har mött tidigare i andra sammanhang. Sedan upptäcker de elkablarna och dess möjligheter. Det verkar som att elkablarna var lättare för barnen att forma. När barnen snurrar fast piprensarna och säger att ljudet ser ut så här. Tänker de att ljudet ser snurrigt ut eller är det bara ett sätt att sätta fast piprensarna? De är förtrogna med att använda lim och väljer att hämta det för att kunna sätta fast materialet. Barnen vill berätta att de har kunnat sätta fast trådarna för kompisarna. L blir glad och förvånad när hon lyckades göra en knut och vill berätta det för mamma.

Så vad är det barnen undersöker?

- konkretisera larmets ljud (göra det abstrakta konkret)

- samarbeta

- användandet av nya språk/material

- använder sina tidigare erfarenheter

- hämtar inspiration av varandra

- berättelser - de vill förmedla det de gör till andra, omvärlden.

Lpfö 98:

Förskolan ska sträva efter att varje barn
”utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,”

Jag kopplar den här aktiviteten till Tarjas tankar om kunskapsutveckling - att uttrycka det som finns på insidan i olika språk.
Planering av aktivitet
Nästa utmaning blir att barnen ska få visa larmet ljud med piprensare, elkablar och garn på plast. Detta för att de ska få använda sina erfarenheter av materialet i ett nytt sammanhang.
Dokumentation
Barnen står vid bordet som är täckt med plast. Innan jag hunnit visa det materialet som jag hade tänkt (piprensarna, elkablar och trådar) säger de att de vill måla larm. Jag tar fram tjocka pastellkritor. De börjar att rita snabba cirkelrörelser och raka streck på plasten.


Efter ett tag känns det som att de är färdiga och jag frågar om de vill visa hur larmets ljud ser ut med piprensarna, elkablar och trådar. Barnen tar materialet och gör mer runda former och lägger på plasten. De hämtar limstift och limmar fast. De gör även raka linjer med materialet.


1 kommentar: