söndag 4 mars 2012

Eget arbete 5

Reflektion kring den pedagogiska miljön och dess betydelse för det skapande arbetet. Hur kan miljön bidra till att barn får tillgång till sina olika språk och uttryck?
I miljön ser man vilken kunskapssyn och barnsyn pedagogerna har. Ser vi barnet som medkonstruktör av kultur och kunskap? Miljön och framförallt den osynliga miljön är viktig för barnens skapande arbete. Det bör vara en mångfald av material. Olika och lika material. Ex har man långa träpinnar är det bra om man även har korta, smala, tjocka….för att reflektera över olikheterna och likheterna. Då får även hjärnan öva på sortering och att minnas. Finns det inspirationsbilder/skulpturer/installationer i miljön kan barnen få syn på olika sätt att se världen och det kan öka kreativiteten. I miljön behöver materialen vara väl synliga och tillåtande att använda. Blanda de olika språken och uttrycken. Lyssna och ta vara på barnens kreativitet. Tarja sa “se till att nya och oväntade saker uppstår i ateljén”. Ha material från barnens erfarenhetsvärld och abstrakta material. I mötet uppstår kreativitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar