söndag 4 mars 2012

Imitera, återskapa, nyskapa

Seminarium med Stina
Jag tycker det är intressant att få höra om olika teorier om estetiska lärprocesser.
Vygotskijs beskrivning av de estetiska lärprocesserna:
Först imitera - härma
Sedan Reproduktion - återskapa
Till slut Kreativitet - Nyskapande
Jag tycker att kreativitet och nyskapandet kan komma tidigare i processen. Exempel har jag sett att ettåringar provar att måla med skaftet på en pensel. Detta lämnar nya spår i färgen som inte är samma som med en pensel. I olikheterna uppstår reflektion, nya erfarenheter och lärande. Det inspirerar även andra barn till att prova samma sak - Imitera.
Klotterstadiets tre kategorier enligt Viktor Lowenfeld:
- Tillfälligt, oordnat klotter
- Kontrollerat klotter ( punkter, bågar)
- Benämnt klotter (medvetet sätter ihop linjer och former)
Jag känner igen alla de här tre kategorierna i barns bildskapande. Speciellt kontrollerat klotter när de börjar göra bågar och säger regnbåge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar