söndag 4 mars 2012

Barns kreativa språk och kommunikation

Seminarium om barns kreativa språk och kommunikation
Efter att ha varit på seminariet med Pernilla Mårtensson känner jag mig inspirerad när det gäller berättelser. På min förskola jobbar vi just nu med Larm och berättelser. Larmet gick en dag och det lät väldigt högt. Detta satte spår hos flera barn och vi har jobbat vidare med det på olika sätt. Bl. a. har de tecknat larmet med tusch, skapat en låda med återvinningsmaterial där de vill stänga in larmet när det kommer. De berättar mycket om larmet. Det finns olika dimensioner i deras berättelser.
- känslor arg, rädsla, ledsen
- upplevelsen av det höga ljudet
- hur de ska hantera de här känslorna (bygga en låda till larmet)
- de funderar kring vad ett larm är och har egna teorier om att larmet är en hon.
Deras första teckningar av larmet var prickar och en stor cirkel. Vi pedagoger tänkte att de illustrerar ljudet. Vid ett senare tillfälle ger barnen larmet mer kroppslig form med kropp och ben. Larmet får även en kanelbulle. Vi pedagoger tänker att detta beror på att barnen har berättat och reflekterat mycket om larmet. Barnen har utvecklat sina teorier och hypoteser och larmet.
Efter Pernillas tankar om berättelser funderar vi på att jobba vidare med deras berättelse om larmet med hjälp av datorn. Då kan vi kombinera bild, text och ljud. Det blir en ny utmaning både för mig och barnen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar