söndag 4 mars 2012

Atelieristans roll, visuell kompetens, det analytiska ögat.

Tarja Häikiö 120301
Hur skapar man det analytiska ögat?
Det här har jag funderat kring länge och det är svårt. Tarja tog upp många viktiga teorier och tankar om detta. Barnen behöver möta många olika bilder. I Reggio Emilia arbetar de med föreställande bilder och ickeföreställande. Realistiska bilder och abstrakta bilder. Barn behöver möta bilder som utmanar ögat. Det är viktigt för det visuella seendet.
Mångtydighet i böcker för barn för att öva upp det visuella seendet. (Det är därför Mamma mu gungar!) Barnens tankar behöver bråkas med. Det här hjälper barnen att förstå verkligheten för de har överträtt verklighetens gräns.
Jag försöker förstå Tarjas teorier om kunskapsutveckling. Att vi kan bygga broar i ateljén mellan konkret och abstrakt. Det är detta som vi jobbar med i min barngrupp med att barnen försöker förstå larmet som är väldigt abstrakt och ett ljud som framkallar många olika känslor. Genom att använda oss av de 100 språken så att de får uttrycka sig, förstå, konkretisera och “bråka” med sina tankar och känslor.

1 kommentar: