söndag 4 december 2011

Grupparbete i baslag 1

Vi hade gruppmötet på förskolan där Jennie jobbar. Jag blev inspirerad av deras arbete med lera och handskrivna dokumentationer. Vi får inte glömma bort det handskrivna ordet i it-samhället!
Tack Jennie för besöket!

Frågan vi samtalade om var: Hur kan atelieristan bidra till att barns utforskande blir utifrån barns perspektiv och vilken relation kan atelieristans arbete ha i den pedagogiska verksamheten?

I gruppen talade vi om miljöns betydelse för barns utforskande. Den ska vara inspirerande, materialet ska vara tillgängligt, inspirera till att prova nya saker. Genom pedagogisk dokumentation kan vi få syn på vad/hur/varför barnen gör i atelien och inte bara det vi tror att de gör. så att vi kan utmana de vidare att prova sina hypoteser. Ateliersitan behöver lyssna på barnen med alla sina sinnen.

I det pedagogiska verksamheten kan atelieristan handleda och inspirera andra pedagoger. Jag filmade en aktivitet i atelien som vi sedan reflekterade kring i arbetslaget. Mina kollegor tyckte det ar intressant att se hur jag jobbade. Vi såg bl. a. att barnen hade härliga samtal vid staffliet som vi inte hade kunnat lyssna på utan videokameran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar