söndag 4 december 2011

Egen skapande bilduppgift 1

Jag har valt att börja med att möta grafiska material. Torrpastellkritor kändes härliga att använda. Färgerna "lyser" på det svarta papperet och jag gillade känslan av att sudda ut färgerna för att få mjuka kontraster.
Oljepastell kändes mer kletig och gick inte att sudda ut lika lätt. Men färgerna blev väldigt framträdande på svart papper. Kolkrita var mjuk och skön att teckna med, det blev snabbt olika effekter eftresom det gick lätt att sudda ut.

De här grafiska materialen har jag även introducerat till en grupp barn på 2-3 år. De var väldigt nyfikna på de nya kritorna. De använde sig av det grafiska materialet på olika sätt. Några verkade fascinerade av torrpastellen, de ritade, suddade med fingrarna och provade många olika färger. Några andra barn tyckte det var svårt att sudda ut färger. De tröttnade och då erbjöd jag oljepastell istället. Jag tänkte att vi få återkomma till torrpastellen. De ritade länge med oljepastellkritorna. Efter ett tag blev alla barn nyfikna på de kritorna och de använde sig av många färger. Ett barn frågade efter vit krita. Det blev effektfullt på det svarta papperet. Jag kom ihåg att hon hade använt vit krita för några dager sedan. Var hon nyfiken på hur det skulle lämna spår på det svarta papperet? På hyllan i atelien finns det även andra material som tuschpennor, blyertspennor, färgpennor och vaxkritor. barnen ville även prova de materialen. Hon som ritat med vit krita valde nu svart tuschpenna. Min tanke var att det kommer inte synas på det svarta papperet, men det gjorde det! jag blev förvånad men för barnet verkade det vara självklart att det skulle synas. Vi har olika erfarenheter. Ibland kanske våra erfarenheter begränsar oss om ni inte provar igen och på olika sätt.
KREATIVITET

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar